Pracownia Endoskopii i Badań Czynnościowych Przewodu Pokarmowego Wieku Rozwojowego

Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza
ul. M. Curie Skłodowskiej 9, 85-094 Bydgoszcz
tel.: +48 52 585 48 76
fax: +48 52 585 47 99
e-mail: zendogasped@cm.umk.pl

Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza

Dydaktyka

Rok akademicki 2020-2021

WYKŁADY on – line : M. Parzęcka – od 5.10 -9.10.2020 godz 13.30-15.00

  1. Semiotyka: kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Gorączka i postępowanie przeciwgorączkowe.

  2. Semiotyka: wymioty, ulewanie, nieprawidłowe stolce, ostra biegunka, odwodnienie.

  3. Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, powiększenie wątroby i śledziony, wykwity skórne.

  4. Semiotyka: bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym.

  5. Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane. Szczepienia w sytuacjach szczególnych. Profilaktyka poekspozycyjna. Ruchy „antyszczepionkowe

E – LEARNING M. Parzęcka – terminy do uzgodnienia ze starostą grupy

  1. Dysmorfie i choroby uwarunkowane genetycznie.

  2. Problemy społeczne w praktyce lekarza pediatry.

  3. Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K.

  4. Zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci i młodzieży .

  5. Stany naglące w pediatrii.

ĆWICZENIA – w grupach ćwiczeniowych 5-6 osobowych zgodnie z obowiązującym regulaminem i harmonogramem.

  1. Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka – ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia). Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji.

  2. Badanie podmiotowe w pediatrii. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka.

  3. Nauka badania przedmiotowego- ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia, ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne.

  4. Nauka badania przedmiotowego – badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.

  5. Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego.

  6. Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci – zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego. Interpretacja wartości