Dydaktyka
Rok akademicki 2020-2021
WYKŁADY on – line : M. Parzęcka – od 5.10 -9.10.2020 godz 13.30-15.00
-
Semiotyka: kaszel, duszność, objawy niewydolności oddechowej. Gorączka i postępowanie przeciwgorączkowe.
-
Semiotyka: wymioty, ulewanie, nieprawidłowe stolce, ostra biegunka, odwodnienie.
-
Semiotyka: sinica, objawy niewydolności krążenia, żółtaczka, powiększenie wątroby i śledziony, wykwity skórne.
-
Semiotyka: bezmocz, wielomocz, objawy dyzuryczne, obrzęki, drgawki, nieprawidłowe napięcie mięśniowe, dziecko z mózgowym porażeniem dziecięcym.
-
Szczepienia ochronne obowiązkowe i zalecane. Szczepienia w sytuacjach szczególnych. Profilaktyka poekspozycyjna. Ruchy „antyszczepionkowe
E – LEARNING M. Parzęcka – terminy do uzgodnienia ze starostą grupy
-
Dysmorfie i choroby uwarunkowane genetycznie.
-
Problemy społeczne w praktyce lekarza pediatry.
-
Zapotrzebowanie dziecka na poszczególne składniki odżywcze. Karmienie naturalne u dzieci, suplementacja witamin D i K.
-
Zaburzenia karmienia i odżywiania u dzieci i młodzieży .
-
Stany naglące w pediatrii.
ĆWICZENIA – w grupach ćwiczeniowych 5-6 osobowych zgodnie z obowiązującym regulaminem i harmonogramem.
-
Dokumentacja medyczna. Książeczka Zdrowia Dziecka. Rozwój psychomotoryczny dziecka – ocena rozwoju fizycznego (tabele norm, siatki centylowe, ocena wieku biologicznego, ocena stanu odżywienia). Pomiar ciśnienia tętniczego u dzieci, zasady interpretacji.
-
Badanie podmiotowe w pediatrii. Żywienie dzieci i młodzieży, sposób interpretacji danych z wywiadu dotyczących żywienia dziecka.
-
Nauka badania przedmiotowego- ocena stanu ogólnego, ułożenie ciała, budowa i proporcje ciała, ocena rozwoju fizycznego i psychomotorycznego, ocena stanu odżywienia, ocena układu kostno-stawowo-mięśniowego, postawa ciała, skóra, tkanka podskórna, przydatki skóry, węzły chłonne.
-
Nauka badania przedmiotowego – badanie głowy, szyi, badanie klatki piersiowej, układu oddechowego i krążenia, badanie jamy brzusznej, układu moczowego i narządów płciowych, badanie neurologiczne w pediatrii.
-
Doskonalenie badania podmiotowego i przedmiotowego. Profilaktyczne badanie lekarskie tzw. bilans zdrowia, zasady wykonywania, interpretacji danych, wnioskowanie dotyczące zdrowia dziecka, kwalifikacja do zajęć wychowania fizycznego.
-
Interpretacja badań laboratoryjnych z uwzględnieniem wieku dziecka. Zasady pobierania materiału biologicznego do badań diagnostycznych u dzieci – zasady pobierania krwi, moczu, cewnikowania pęcherza moczowego. Interpretacja wartości